Top 3 elementy wpływające na zaangażowanie Twojego zespołu
Zaktualizowano: 21 paź 2022
Zaangażowanie pracowników, to temat rzeka. Powstały o nim niezliczone publikacje, książki i badania. Dlaczego tak wiele uwagi zostało poświęcone temu zagadnieniu?
Myślę, że główny powód to fakt, że zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów do budowania efektywnych działań w firmie, a to z kolei przekłada się bezpośrednio na wyniki finansowe. Dlatego właśnie właściciele, managerowie, kierownicy, dyrektorzy i specjaliści HR poświęcają tak wiele uwagi w obecnych czasach na budowanie zaangażowania wśród pracowników.
Temat stał się niewątpliwie bliski również i mi. Wiele firm z którymi rozmawiam na co dzień wymienia spadek zaangażowania pracowników jako jeden ze swoich głównych problemów w obszarze HR.
Dlatego dzisiaj chce przedstawić Wam moją subiektywną listę TOP 3 elementów, które mają największy wpływ na budowanie zaangażowania wśród pracowników. Nie będzie to lista najprostszych sposobów na budowanie zaangażowania (to kiedy indziej:), nie będzie to też lista wszystkich elementów jakie mają wpływ na budowanie zaangażowania (o tym, też kiedyś Wam napiszę) i nie będzie to też lista uniwersalna i adekwatna dla wszystkich firm, ponieważ moje doświadczenia bazują na współpracy z firmami IT i to właśnie o budowaniu zaangażowania w tej branży dzisiaj chce napisać słów kilka.

1.Relacje z bezpośrednim przełożonym
Dobrze jest już znane wszystkim powiedzenie, że "Pracownik przychodzi do firmy ale odchodzi od Managera" . Musze przyznać, że zgadzam się z tym powiedzeniem. To jakie metody stosuje nasz bezpośredni przełożony, w jaki sposób organizuje swoją pracę, pracę zespołu, jak rozwiązuje sytuacje kryzysowe, jak reaguje na popełniane błędy przez pracowników ale i sukcesy - to wszystko i wiele więcej ma ogromny wpływ na to, czy naszym pracownikom chce lub nie chce się pracować.
Dlatego tak ważne jest abyś Ty jako pracodawca zadbał o odpowiednie kompetencje wśród swojego zespołu Managerów ale też i swoje własne. Pamiętaj, że Ty zarządzasz swoimi Managerami, a oni swoim zespołem. Zaangażowanie Managerów jest w bardzo dużym stopniu zależne od tego jak Ty nimi zarządzasz, a zaangażowanie zespołu od tego jak zarządza nimi Manager.
Najważniejsze co możesz zrobić to oprzeć waszą współprace o:
jasne i klarowne dla wszystkich zasady i dobrą organizację pracy
zaufanie w stosunku do Ciebie i Twoje zaufanie do zespołu
stawianie realnych celów
udzielanie konstruktywnego feedbacku i przyjmowanie takowego w swoją stronę
2.Organizacja pracy i komunikacja
Nie ma chyba nic bardziej irytującego dla pracowników w branży IT niż bezsensowne procedury, procesy których trzeba się trzymać ale już dawno są nieaktualne, przestarzałe narzędzia pracy, udział w spotkaniach na których połowa osób zastanawia się co tutaj robi, brak informacji ze strony firmy o tym co się dzieje w organizacji - można by tak wymieniać długo, ale myślę, że po tych paru przykładach już wszystko jest jasne :) Mówiąc o organizacji i komunikacji mam na myśli wszystkie procesy, procedury, narzędzia pracy, oraz jakość komunikacji wewnętrznej w firmie.
Jeżeli zadbasz o ten aspekt w Twojej firmie, to gwarantuje Ci, że Twój zespół Ci za to podziękuje! No i oczywiście odwdzięczy się wzrostem zaangażowania w swoje codzienne działania, bo będzie mu się pracować po prostu łatwiej i przyjemniej :)
3. Cel stanowiska i oczekiwania pracodawcy
Czy w jakiejkolwiek swojej pracy, siedziałeś nad jakimś zadaniem i zastanawiałeś się ... po co tak właściwie to robisz? Mnie osobiście taka refleksja nachodziła nieraz w przeszłości. Wynikało to głównie z tego, że pracodawca zlecał jakieś zadania, projekty ale nie informował przy tym po co to robimy, dlaczego akurat tak, a nie inaczej. Podobne informacje otrzymuje bardzo często od kandydatów z branży IT podczas rozmów rekrutacyjnych:
"Szukam nowej pracy, bo kompletnie nie rozumiem czego oni ode mnie teraz oczekują"
"Mam już dość robienia rzeczy bez sensu" "Myślę o zmianach bo mój aktualny Manager narzuca jakieś nierealne cele"
Myślę, że każdy chce znać cel swojej pracy i to jakie oczekiwania są stawiane wobec jego stanowiska. Pamiętaj, że jeżeli Ty nie powiesz swojemu pracownikowi czego od niego oczekujesz i dlaczego jego stanowisko jest ważne w organizacji - pracownik sam nada sobie sens swojej pracy i określi cele do realizacji - tylko wtedy mogą one być bardzo dalekie od celów Twojej firmy i Twoich oczekiwań, Dlatego poświęć chwilę uwagi swoim pracownikom i daj im znać jaki jest cel ich stanowiska i jakie są pożądane działania na jego stanowisku.
Tak przedstawia się moja lista top 3 elementów, które w mojej ocenie najmocniej wpływają na budowanie zaangażowania wśród pracowników. Oczywiście lista czynników, które maja wpływ na "chcenie" u pracowników jest dużo dłuższa, więc jeżeli masz ochotę to daj znać w komentarzu jakie jest Twoje top 3.
Jeżeli aktualnie szukasz skutecznych rozwiązań na zwiększenie zaangażowania wśród pracowników, to zapraszam na wstępne konsultacje podczas których omówimy wyzwania jakie aktualnie stoją przed Tobą i rozwiązania jakie możemy zaproponować.